زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

اکراه برده بر زنا (قرآن)





در این مقاله به بررسی آیه اکراه برده بر زنا که مورد منهی پروردگار است می‌پردازیم.


۱ - حرمت اکراه کنیزان بر زنا



... ولاتکرهوا فتیـتکم علی البغاء...
«و آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی‌نیاز سازد و بردگانی از شما که تقاضای مکاتبه (قرار داد مخصوص برای آزاد شدن) را دارند با آنها قرار داد ببندید، اگر رشد و صلاح در آنها احساس می‌کنید (و بعد از آزادی توانائی زندگی مستقل را دارند) و چیزی از مال خدا که به شما داده است به آنها بدهید، و کنیزان خود را برای تحصیل متاع دنیا مجبور به خودفروشی نکنید اگر آنها می‌خواهند پاک بمانند، و هر کس آنها را بر این کار اکراه کند (سپس پشیمان گردد) خداوند بعد از این اکراه غفور و رحیم است (توبه کنید و برای همیشه این عمل ننگین را ترک گوئید)».

۲ - نهی از اکراه بر زنا



کلمه (فتیات) به معنای کنیزان و فرزندان ایشان است. و کلمه (بغاء) به معنای زنا است، و این کلمه (مفاعله) از بغی است، و (تحصن) به معنای تعفف و ازدواج کردن است، و (ابتغاء عرض حیات دنیا) به معنای طلب مالی است. و معنای آیه روشن است.
و اگر نهی از اکراه را مشروط کرده به اینکه: (اگر خودشان خواستند تعفف کنند)، بدان جهت است که اکراه در غیر این صورت تحقق پیدا نمی‌کند، سپس در صورت اکراه آنان را وعده مغفرت داده و فرموده: و هر یک از زنان نامبرده که مالکشان ایشان را اکراه به زنا کرد، و بعد از اکراه به این عمل دست زدند، خدا آمرزنده و رحیم است، و معنای آیه روشن است.

۳ - پانویس


 
۱. نور/سوره۲۴، آیه۳۳.    
۲. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۴، ص۴۵۶.    
۳. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۱۵۸.    
۴. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۷، ص۲۴۶.    


۴ - منبع



مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۱۹۵، برگرفته از مقاله «اکراه برده بر زنا».    


رده‌های این صفحه : اکراه | برده داری | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.